بورس بازی چه سادس

بورس بازی چه سادس

مرحله اول این بازی: آموزش ( bourseissimple . ir )
بورس بازی چه سادس

بورس بازی چه سادس

مرحله اول این بازی: آموزش ( bourseissimple . ir )

درس 10 - تبیین رابطه ریسک و بازده و اهمیت خودشناسی به عنوان مقدمه سرمایه گذاری در بورس

به نام خدا


الفبای بورس


تبیین رابطه ریسک و بازده و اهمیت خودشناسی به عنوان مقدمه سرمایه گذاری در بورس

(یا اهمیت ارزیابی میزان ریسک‌پذیری، قبل از ورود به بورس)


در درس قبل، به مفهوم ریسک و بازده پرداختیم. با یه مثال ساده گفتیم بین ریسک و بازده، رابطه ی مستقیمی وجود داره. یعنی پذیرش ریسک بیشتر از سوی یک سرمایه‌گذار، به معنای انتظار وی برای کسب بازدهی بالاتره. و در مقابل، پذیرش ریسک کمتر از سوی سرمایه‌گذار، به این معنی است که به کسب بازدهی پایین‌تر رضایت داره.

 

 

توجه داشته باشید که همه تصمیمات سرمایه‌گذاری براساس روابط میان ریسک و بازده صورت می‌گیره؛ به خاطر اینکه از یک‌سو، سرمایه‌گذاران به‌دنبـال حداکثـر ‌کردن بازده خودشون از سرمایه‌گذاری هستند و از سوی دیگه، به ‌علت شرایط عدم اطمینـان که بر بخش عمده‌ای از فضای سرمایه‌گذاری حاکمه، با ریسک مواجهن.

با این اوصاف، اونچه که بسیار اهمیت داره، اینه که سرمایه‌گذار براساس میزان ریسک‌پذیری خودش، گزینه‌های مناسبیو برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنه. افرادی که تحمل پذیرش ریسکو دارن، می‌تونن مستقیمن اقدام به خرید سهام کنن ولی به کسایی که تحمل پذیرش ریسکو ندارن، توصیـه نمی‌شه که مستقیمن سهام بخرن، چون قیمت سهام همواره در حال نوسانه و سود تضمین شده‌ای به اونها تعلق نمی‌گیره. برای چنین افرادی سرمایه‌گذاریه بدون ریسک مناسبه که نمونه ی اون خرید اوراق مشارکته. حتما می دونین که سود اوراق مشارکت به فرد پرداخت می‌شه و هیچ‌گونه ریسکی نسبت به کاهش سود یا از دست رفتن اصل سرمایه وجود نداره.

بنابراین شاید بتـونیم بگیم اولین و مهمترین گام برای سرمایه‌گذاری در بورس، شناخت کافی از ویژگی‌های فردی و تصمیم‌گیری براساس این ویژگـی‌هاست. نمودار زیر رابطه بین ریسک و بازده مورد انتظار یک سرمایه‌گذار را نشان می‌دهد:

 

دایره سبـز، بیانگر زمانیه که این سرمایه‌گذار، تمایل به پذیرش هیچ میزان ریسکی نداره. این نمودار نشون می‌ده که این فرد در شرایط عدم پذیرش ریسک، انتظار داره حداقل 20 درصد بازدهی به دست بیاره. فرد در این حالت ممکنه به خرید اوراق مشارکت هم روی بیـاره.

دایره نارنجی، شرایطیو نشون می‌ده که این فرد، حاضر به پذیرش مقداری ریسک شده‌، در این حالت، انتظار خواهد داشت که حداقل 40 درصد بازدهی بدست بیاره، یعنی 20 درصد بازدهی بیشتر، از حالتی که هیچگونه ریسکی متحمل نشده بـود.

اما دایره قرمز، بیانگر شرایطیه که فرد مذکور حاضر شده ریسک بسیار بیشتریو بپذیره، در چنین شرایطی، اون انتظار داره پاداش مناسبی در ازای پذیرش این میزان ریسک دریافت کنه، بنابراین حداقلِ بازدهی مورد انتظارش، عددی مثل 60 درصد خواهد بود.

این نمودار به خوبی نشون می‌ده که چگونه افراد پس از درک کامل و واقع‌بینانه نسبت به ویژگی‌های فردی و میزان ریسک‌پذیری خودشون، می‌تونن شیوه ی مناسب برای سرمایه‌گذاریو انتخاب کنن.


نکته‌ای که باید به اون اشاره بشه، اینه که امروز خوشبختانه در بورس برای همه افراد، با سطوح مختلف ریسک‌پذیری، امکان سرمایه‌گذاری وجود داره، یعنی حتی افراد بسیار ریسک‌گریز، افراد بسیار ریسک‌پذیر و افرادی‌ که در بین این طیف سطوح ریسک‌پذیری متفاوتی دارن، همگی می‌تونن با انتخاب شیوه ی مطلوب خودشون، اقدام به سرمایه‌گذاری در بورس کنن؛ سرمایه‌گذاری‌ای که بطور کامل منطبق بر ویژگی‌های فردی اونها باشه.

البته باید توجه داشته باشین که راه‌های بسیار زیادی هم برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در بورس وجود داره که در درسهای آینـده، به اونها اشاره می کنیم.

 

درس بعدی ما، به تفاوت های سرمایه گذاران ریسک پذیر، ریسک گریز،  و نحوه ی تعیین میزان ریسک پذیری افراد خواهد پرداخت.




آنچه در این درس گفته شد:

- اغلب تصمیم های سرمایه گذاران بر اساس میزان ریسک و بازدهی مورد انتظار سرمایه گذاری، صورت می گیره.

- با توجه به اهمیت ریسک در سرمایه گذاری لازم است سرمایه گذاران قبل از انتخاب گزینه های سرمایه گذاری، میزان ریسک پذیری خود را ارزیابی کرده و بر اساس آن گزینه مناسب برای سرمایه گذاری را انتخاب کنند.

- هر اندازه یک سرمایه گذار ریسک بیشتری بپذیرد انتظار دارد بازدهی بیشتری نیز بدست آورد. به عبارت دیگر بین ریسک و بازده، رابطه ی مستقیم وجود دارد.

- امروزه خوشبختانه در بورس امکان سرمایه گذاری برای افراد با سطوح مختلف ریسک پذیری وجود دارد.


 

تا درس بعد خدا نگهدار




حالا که متن درسو خوندین و ویدیو رو تماشا کردین، به سوالای این درس پاسخ بدین : پرسش های درس 10


----------------------------------------


درسهای دیگر


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد