بورس بازی چه سادس

بورس بازی چه سادس

مرحله اول این بازی: آموزش ( bourseissimple . ir )
بورس بازی چه سادس

بورس بازی چه سادس

مرحله اول این بازی: آموزش ( bourseissimple . ir )

بورس چیست؟

دلیل پیدایش بورس :

اولین سوالی که مطرح می‌شود، دلیل پیدایش بورس در جهان امروز ا‏ست. می‌توان گفت مهم‌ترین دلیل پیدایش بازار بورس تقسیم ضرر در سرمایه‌گزاری است. تجار و بازرگانان به دنبال راهی بودند تا در معاملات خود، با زیان کمتری مواجه شوند، بهترین راه حل تقسیم زیان بود!

تاریخ اولین بازار بورس :

تاریخ اولین بازار بورس بین المللی را تنها می‌توان تا اوایل قرن هفدهم عقب برد، یعنی زمان تاسیس سازمان بورس آمستردام . آنچه در سال 1553میلادی رخ داد، ایجاد شرکتهای سهامی عام بود که در سال 1602 با تاسیس شرکت هند شرقی، شکل اصلی خود را پیدا نمود و بدین ترتیب اساس بازار سرمایه پایه‌گذاری شد.بازار سرمایه، همزمان با انقلاب صنعتی در اروپا، مانند قارچ شروع به رشد نمود وبه مرور، کشورهایی نظیر آلمان، انگلیس و سوئیس را در برگرفت. هرکدام از کشورهانیز، به نوبه خود و به فراخور نیاز خویش، قوانین و مقرراتی را وضع کردند تا ازتقلب و حقکشی و ... جلوگیری کنند.

 تاریخ پیدایش و تشکیل بازار بورس در ایران را پیش از این ذکر کرده‌ایم.

 

 

انواع بورس :

در جهان امروز سه بازار بورس وجود دارد،

1- بازار نفت (oil) :

که من در مورد آن در حال حاضر چیزی نمی‌دانم جزء اینکه این بازار سیاسی‌ترین بازار محسوب می‌شود، و اخبار سیاسی در این بازار تاثیر بسیاری دارد.

2- بازار ارز (forex) :

در این بازار، ارز خرید و فروش می‌شود و در آن اعداد جالب برای مشتریان نسبت دلار آمریکا (USD) به ارزهای دیگر است، این نسبت آنچنان نوشته می‌شود که همیشه بزرگتر یا مساوی یک باشد. یعنی صورت کسر، ارزی است که ارزش بیشتری دارد.

3- بازار سهام (exchange) :

دراین بازار، سهام کارخانجات تولیدی، شرکتهای خدماتی و ... خرید و فروش می‌شود.

در ادامه مطلب در مورد بازار سهام در ایران توضیحاتی خواهم داد. قبل از آن بد نیست که توضیحی در مورد انگیزه شرکت مردم در این بازار بدهم.

جاذبه‌های بورس برای مردم :

مهمترین جاذبه این بازار برای مردم سود دهی بیش از اندازه آن است، البته باید به این نکته اشاره کرد که ریسک در این بازار بسیار زیاد است و به همین خاطر افرادی که وارد این بازار می‌شوند، اهل خطرند.

همچنین باید گفت این نوعسرمایهگزاری، هم مستقیم و هم غیر مستقیم بر اقتصاد کشور به صورت کلان تاثیرگذار است، که در یک اقتصاد سالم و بازار بورس پویا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- تجهیز منابع مالی از طریق فروش اوراق قرضه وسهام.

2- ایجاد احساس مشارکت عموم افراد جامعه در فعالیتهایتولیدی و تجاری.
3- عملکرد بازار بورس به عنوان یک بازار کامل :

این بازار، دارای تمامی شرایط بازار کامل (رقابتی بودن، ورود وخروجآزاد، یکسان بودن کالاها و...) است و به عنوان بازار کامل، امکان تحرک آزادانهو سالم منابع مالی را به وجود میآورد.

4- امکان تنبیه و تشویق مدیران، بر اساس کارآمدی آنها وبا استفاده از ساز و کار طبیعی تغییر قیمتها.

انواع بورس در ایران را می‌توان به چهار دسته تقسیم کرد.

1- بورس کالا:

بورس معاملات کالاها، بازار خرید و فروش دائمی و منظمی است که در آن کالاهای معینی مورد معامله قرار میگیرند مانند گندم, سرب, شکر, برخیموادشیمیایی و... .

 

 

 

2- انواع اوراق بهادار :

بورس اوراق بهادار یکبازار رسمی و دائمی است که در یک محل معین تشکیل میشود و در آن، اوراق بهادارمانند سهام شرکتها و واحدهای تولیدی, تجاری و خدماتی، مورد معامله قرار میگیرند.

3- اوراق قرضه منتشره توسط دولت و موسسات خصوصی :

این اوراق در طول دوران سررسید خود، میتوانند توسط افراد دارنده آن ومتقاضیانش مورد معامله قرار گیرند و بدین ترتیب، عدهای، از سود علیالحساب یادائمی آنها و گروهی نیز از سود حاصل از خرید و فروش آنها نفع می‌برند.

4- اسناد خزانه:

این اسناد نیز توسط دولتمنتشر میشود و میتواند توسط مالکینشان، مورد داد و ستد قرار گیرند. تفاوت ایناوراق با اوراق قرضه دولتی، در نیت فروشنده (دولت) است. کمبودهایمالی کوتاه مدت را معمولا با این اوراق تامین میکنند.

بورس ایران دارای چهار بخش اداری است که عبارتند از : شورای بورس، هیئت پذیرش بورس اوراق بهادار، سازمان کارگزاران بورس و هیئت داوری بورس.

  شرکتها طبق ضوابط خاصی در بورس ایران پذیرفته می‌شوند، یکی از مسائلی که این شرکتها با آن درگیرند، تعداد سهامی است که در بازار اعلام می‌کنند، ارزش شرکت تقسیم بر تعداد سهام آن قیمت هر سهام را مشخص می‌کند که باید به گونه‌ای باشد که مردم راغب به خرید آن باشند. بنابراین چیزی که اهمیت پیدا می‌کند ارزش شرکت است نه قیمت هر سهام آن. به طور مثال قیمت هر سهم شرکت ایران‌ خودرو 4029 ریال و قیمت هر سهم شرکت سیمان سپاهان 20260 ریال در تاریخ 14/11/83 بوده است، در صورتیکه ارزش ایران خودرو 5,032,779,033 ریال و سیمان سپاهان 1,261,240 است. البته هنوز اطلاعات دقیقی در مورد تعاریف دقیق ارزش، ارزش جاری، حجم، حجم مبنا، EPS، P / E و ... در دست نداریم، با آنکه می‌شود حدس زد که لغات بالا چه معانی دارند، ترجیح می‌دهیم تا مطمئن نشدیم حرفی به میان نیاوریم.

گروه در پی کشف تعاریف ریاضی موارد ذکر شده، مفهوم تغییر آنها در بازار و پیش بینی آنها در روزهای آتی بازار است، به امید آن روز تلاش خواهیم کرد. 

 

 

 

تاریخچه بورس اوراقبهادار ایران

 

بورس اوراق بهادارتهران در سال 1346 تاسیس گردید. این سازمان از پانزدهم بهمن ماه آن سال فعالیت خودرا با انجام چندمعامله بر روی سهام بانک توسعه صنعتی و معدنی آغاز کرد. در پی آن شرکت نفت پارس ،اوراق قرضه دولتی ، اسناد خزانه ، اوراق قرضه سازمان گسترش مالکیت صنعتی واوراققرضه عباس آباد به بورس تهران راه یافتند. اعطای معافیت های مالیاتی شرکتها و موسسههای پذیرفته شده در بورس در ایجاد انگیزه برای عرضه سهام آنها نقش مهمی داشته است. طی 11 سال فعالیت بورس تا پیش از انقلاب اسلامی در ایران تعداد شرکتها و بانکها وشرکتهای بیمه پذیرفته شده از 6 بنگاه اقتصادی با 2/6 میلیارد ریال سرمایه درسال1346 به 105 بنگاه با بیش از 230 میلیارد ریال درسال 57 افزایش یافت. همچنینارزش مبادلات در بورس از 15 میلیون ریال در سال 1346 به بیش از 150 میلیارد ریالسرمایه در سال1357افزایش یافت.  در سالهای پس از انقلاب اسلامی وتا پیش از نخستینبرنامه پنج سال توسعه اقتصادی ، دگرگونی های چشمگیری در اقتصاد ملی پدید آمد کهبورس اوراق بهادارتهران را نیز در بر گرفت . نخستین رویداد ، تصویب لایحه قانوناداره امور بانک ها در تاریخ 17 خرداد 1358 توسط شورای انقلاب بود که به موجب آنبانک های تجاری و تخصصی کشور در چهار چوب 9 بانک شامل 6 بانک تجاری و3 بانک تخصصیادغام و ملی شدند . چندی بعد و در پی آن شرکتهای بیمه نیز در یکدیگر ادغام گردیدندو به مالکیت دولتی در آمدند و همچنین تصویب قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران درتیر1358 باعث گردید تعداد زیادی از بنگاه های اقتصادی پذیرفته شده در بورس از آنخارج شوند . به گونه ای که تعداد آنها از105شرکت و موسسه اقتصادی در سال 1357 به 56شرکت در پایان سال 1367 کاهش یافت . بدین ترتیب در طی این سالها بورس و اوراقبهادار دوران فترت خود را آغاز کرد که تا پایان سال 1367ادامه یافت . از سال 1368 ،در چهارچوب برنامه پنج ساله اول توسعه اقتصادی ، اجتماعی و  فرهنگی تجدید فعالیتبورس اوراق بهادار تهران به عنوان زمینه ای برای اجرای سیاست خصوصی سازی ، موردتوجه قرار گرفت.بر این اساس سیاست گذاران در نظر دارندبورس اوراق بهادار با انتقال پارهای از وظایف تصدی های دولتی به بخش خصوصی ، جذبنقدینگی و گرد آوری منابع پس اندازی پراکنده و هدایت آن به سوی مصارف سرمایه گذاری، در تجهیز منابع توسعه اقتصادی و انگیزش موثر بخش خصوصی برای مشارکت فعالانه درفعالیتهای اقتصادی نقش مهم و اساسی داشته باشد . در هر حال ، گرایش سیاست گذاری هایکلان اقتصادی به استفاده از ساز و کار بورس ، افزایش چشمگیر شمار شرکتهای  پذیرفتهشده و افزایش حجم فعالیت بورس تهران را در بر داشت که بر این اساس طی سال های 1367تا نیمه اول سال جاری تعداد بنگاه های اقتصادی پذیرفته در بورس تهران از 56شرکتبه 325 شرکت افزایش یافت .شرکتهای پذیرفته شده و شرکتهای فعال در بورس به دو دسته تقسیم میشوند.

1        - شرکت های تولیدی

 2 - شرکت های سرمایه گذاری شرکت هایتولیدی معمولا به تولید کالای خاصی مبادرت می ورزند و در گروه صنایع فعال در بورسقرار می گیرند ودر سازمان بورس بانام شرکت و کد خاص خود ، مشخص می شوند . اماشرکتهای سرمایه گذاری شرکت هایی هستند که به عنوان واسطه های مالی فعالیت میکنند. که این گونه شرکت ها یا فعالیت تولیدی ندارند ویا فعالیت آنها به گونه ای است که باکمک های مالی از طریق خرید سهام شرکت های تولیدی و صنعتی و یا مجموعه ای از آنها بهتولید و سرمایه گذاری این شرکت ها مبادرت می نمایند که بر این اساس در حال حاضرشرکت های سرمایه گذاری فعال در بورس 19 شرکت است و شرکت های تولیدی 298 شرکت میباشند . همچنین اکنون زمینه های لازم برای حضور شرکت های خدماتی نیز در بورس فراهمشده است

ایجاد بورسکالا

 برپایه اخذ مصوبه قانونی از مجلس شورای اسلامی درچارچوب ماده 95 قانون برنامه سوم تئسعه و تصویب ساختار سازمانی و ساز و کار اجراییپیشنهادی سازمان از سوی شورای بورس ، دو طرح تفصیلی مربوط به ایجاد بورس کالاهایکشاورزی و بورس فلزات اساسی در سال 1379 در دستور کار قرار گرفت که در زمینه بورسفلزات اساسی ، مطالعات تدوین آیین نامه های مورد استفاده ، آماده سازی مقدماتاجرایی آن نیز توسط سازمان بورس اوراق بهادار انجام شده و نیز مطالعات راه اندازیبورس کالاهای کشاورزی انجام شده و اکنون در مرحله اجرایی قرار دارد . اجرای این دوطرح به دلیل فراهم آوردن زمینه های مناسب برای ارتقای سطح کمی و کیفی نظارت پوششریسک نوسان های قیمتیدر بخش کشاورزی و فلزات اساسی ، شفافیت اطلاعاتی ، قدرت نقدشوندگی اوراق بهادار پذیرفته شده در بورس ، شکل گیری یک مدیریت اقتصادی کار آمد درسطح بنگاه های اقتصادی و افزایش مشارکت مردم در فعالیت های اقتصادملی اهمیت اساسیدار


 

 

منابع :

 

 www.parsportfolio.com

 www.irbourse.com

http://www.topstocknews.com/

http://sutstat10.persianblog.com/