بورس بازی چه سادس

بورس بازی چه سادس

مرحله اول این بازی: آموزش ( bourseissimple . ir )
بورس بازی چه سادس

بورس بازی چه سادس

مرحله اول این بازی: آموزش ( bourseissimple . ir )

درس 7 - مزایای سرمایه گذاری در بورس (بخش سوم)

به نام خدا


الفبای بورس


مزایای سرمایه گذاری در بورس (بخش سوم)


در دو درس قبل، دو  مزیت مهم سرمایه گذاری در بورس شامل کسب درآمد ، امنیت و شفافیت در سرمایه گذاری رو برای شما عزیزان بیان کردیم. درین درس به بیان سه مزیت دیگر بورس یعنی حفظ ارزش سرمایه در مقابل تورم، نقد شوندگی مناسب و مشارکت در اداره ی شرکت می پردازیم. 

 

   

3. حفظ سرمایه در مقابل تورم

به‌طور معمول، ارزش پول در طول زمان،خود به خود کاهش پیدا می کنه و با توجه به تورم موجود در جامعه، در صورتی که افراد پس‌اندازهای خودشون رو در جای مناسبی سرمایه‌گذاری نکنن، ارزش اون کاسته می شه. در حالی که در سال 1340 با 20هزار تومن میشد یه خونه خرید در سال 1390، 20هزار تومن شاید حداکثر برای خرید یک جفت کفش اونهم از نوع بچه گونه کفاف می داد.

برای حفظ ارزش پول در طول زمان، مناسب‌ترین راه حل، سرمایه‌گذاریه ؛‌ البته سرمایه‌گذاری در فعالیت‌هایی که بتونه بازدهی بیشتری از کاهش ارزش پولِ ناشی از تورم داشته باشه.


سرمایه‌گذاری در بورس، یکی از بهترینِ این روش‌هاست. حالا جالبه بدونین براساس آمارها، متوسط سود سرمایه‌گذاری در بورس در دوره 20 سال اخیر، یعنی از ابتدای سال 1370 تا اوایل سال 1391 به مراتب بیشتر از بازدهی سرمایه‌گذاری در بازارهایی مثل طلا، ارز و مسکن بوده، اگرچه ممکنه این بازارها، در مقاطعی نوسانات زیادی رو هم تجربه کرده باشن.


اما یه سوال: به نظر شما سرمایه‌گذاری در بورس چگونه به حفظ ارزش پول در مقابل تورم کمک می‌کنه؟

همونطور که قبلنم گفتیم، افراد با خرید سهام یک شرکت، در واقع به نسبت سهمی که خریداری کردن، در منافع این شرکت، یعنی دارایـی‌های شرکت و همچنین سود و زیان های اون سهیم می‌شن. طبیعتا در طول زمان، اولا ارزش دارایی‌های شرکت متناسب با تورم افزایش پیدا می کنه و ثانیا، شرکت در اثر فعالیت‌های اقتصادی ای که انجام می‌ده، سود قابل قبولی به دست میاره، بنابراین افرادی که اقدام به خرید سهام شرکت می‌کنن- البته درصورتی که انتخاب صحیح و آگاهانه‌ای داشته باشن- می‌تونن سرمایه خودشون رو در مقابل تورم حفظ کنن.


4. قابلیت نقدشوندگی خوب

یکی از ویژگی‌های یک دارایی خوب، اینه که قابلیت نقدشوندگی بالایی هم داشته باشه؛ یعنی بتونیم اون رو خیلی سریع به پول نقد تبدیل کنیم.

برای هر کسی در طول زندگی، ممکنه شرایطی پیش ‌بیاد که نیاز به نقد کردن دارایی‌های خودش پیدا کنه. نقدکردن دارایی‌ها علاوه بر این که مشکلات خاص خودشو داره، نیازمند زمان هم هست. فرض کنید مثلا شما سرمایه‌ی خودتون رو به یک دستگاه آپارتمان تبدیل کردین و در حال حاضر، به دلیل شرایطی، به پول نقد نیاز پیدا می کنین و می‌خواین آپارتمان رو بفروشین. خب روشنه که شما، از زمان تصمیم به فروش تا فروش و دریافت وجه اون با مشکلات خیلی زیادی مثلن پیدا شدن مشتری، توافق برای معامله، انتقال سند و دیگر موارد مواجه می شید.

اما افرادی که با خرید سهام و یا سایر انواع اوراق بهادار، در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنن، به محض تصمیم به فروش کافیه به اولین کارگزاری بورس در سراسر کشور مراجعه کنن و تقاضای فروش خودشون رو ثبت کنن. حتی در شرایط بحرانی هم در صورتی که شما سهام خود تونو به قیمت اندکی کمتر از قیمت روز بازار برای فروش عرضه کنین، در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پول نقد تبدیل میشه. این شرایط سبب شده تا درجه‌ی نقدشوندگی اوراق بهادار نسبت به سایـر سرمایه‌گذاری‌ها بالاتر باشه.


5 . مشارکت در تصمیم‌گیری برای اداره‌ی شرکت‌ها

افرادی که سهام یک شرکت رو می‌خرن، می‌تونن با حضور در مجامع و رأی دادن به نسبت سهمی که در اختیار دارن، در تصمیم‌گیری‌های شرکت و نحوه ی اداره‌ی اون مشارکت ‌کنن. این افراد با استفاده از حق‌رأی خودشون قادرن هیئت‌مدیره‌ی شرکت رو انتخاب کنن، درباره طرح‌های جدیدی که مدیران شرکت پیشنهاد می‌کنن، اظهارنظر کنن و همچنین می‌تونن میزان سود تقسیمی به سهامداران شرکت رو مشخص کنن؛ خلاصه این که این افراد به عنوان صاحبان اصلی شرکت در تصمیم‌گیری‌های شرکت مشارکت می‌کنن. البته همونطور که گفتیم، میزان اثرگذاری هریک از سهامداران در تصمیمات شرکت به میزان سهامیه که در اختیار دارن و بنابراین، افرادی که سهام بیشتری در اختیار دارن، می‌تونن در تصمیم‌گیری‌های شرکت نقش مؤثرتری ایفا کنند.





آنچه در این درس گفته شد:


- با سایر مزایای سرمایه گذاری در بورس آشنا شدیم و متوجه شدیم که با ورود به بورس می تونیم از سرمایه هامون در مقابل تورم محافظت کنیم.

- به این نقطه رسیدیم که قابلیت نقد شوندگی سریع، یکی از اصول رایج در بازار سرمایس. ینی هر وقت که احتیاج به پول داشته باشیم می تونیم با مراجعه به اولین کارگزاری سرمایه خودمونو تبدیل به پول کنیم.

- با هم در خصوص مشارکت در تصمیم گیری شرکت ها صحبت کردیم و متوجه شدیم با سرمایه گذاری در سهام شرکت ها می تونیم در تصمیم گیریهای اساسی شرکت سهیم بشیم. البته این قضیه به میزان سهمی که از اون شرکت خریداری کردیم بستگی داره.



تا درس بعد خدا نگهدار





حالا که متن درسو خوندین و ویدیو رو تماشا کردین، به سوالای این درس پاسخ بدین : پرسش های درس7 


----------------------------


درسهای دیگر


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد