بورس بازی چه سادس

بورس بازی چه سادس

مرحله اول این بازی: آموزش ( bourseissimple . ir )
بورس بازی چه سادس

بورس بازی چه سادس

مرحله اول این بازی: آموزش ( bourseissimple . ir )

درس 8 - مزایای بورس برای سرمایه پذیران

به نام خدا


الفبای بورس


مزایای بورس برای سرمایه پذیران


در درس های قبل، مزیت سرمایه‌گذاری در بورس برای سرمایه‌گذاران رو تشریح کردیم و گفتیم افرادی که سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس رو خریداری کنن، از مزیت‌های متعددی مانند کسب درآمد، امنیت و شفافیت در سرمایه‌گذاری، حفظ ارزش پول در مقابل تورم، قابلیت نقدشوندگی سرمایه و امکان مشارکت در نحوه ی اداره شرکت‌ برخوردار می‌شن.

 

اما در سوی دیگر ماجرا، شرکت‌های بورس قرار دارن، یعنی شرکت‌هایی که سهامشون در بورس داد و ستد می‌شه. حالا سوال اینجاس که پذیرش در بورس، برای شرکت‌ها چه مزیتی داره و شرکت‌ها با چه انگیزه‌ای، علاقه‌مند به عرضه سهامشون در بورس هستن؟ اونهم در شرایطی که پذیرش در بورس، طبیعتا برای اونها الزاماتی مانند لزوم اطلاع‌رسانی مستمر و شفاف به سهامداران، رسیدگی دقیق به حساب‌های مالـی و دیگر موارد رو ایجاد می‌کنه؟

در ادامه، سه مزیت عمده‌ای رو که پذیـرش در بورس، برای شرکت‌ها بدنبال داره، ذکر می‌کنیم:


1. امکان تأمین آسان منابع مالی

شرکت‌ها معمولن برای گسترش فعالیت خودشون به منابع مالی جدید نیاز دارن. این منابع مالی معمولن یا از طریق استقراض از بانک و یا از طریق عرضه ی سهام تأمین می شه. تأمین مالی از طریق استقراض، مشکلات خیلی زیادی داره. فرض کنید شرکتی برای اجرای طرحی، از بانک تقاضای وام می کنه. در اولین قدم باید طرح خودش رو به همراه تقاضا برای دریافت وام به بانک ارسال کنه. بانک پس از بررسی، کارشناسان خودشو برای بازدید و ارزیابی به محل اجرای طرح می فرسته. در صورتی که هیچ گونه مشکلی از دید کارشناسان بانک وجود نداشته باشه، بانک اسنادی رو برای تضمین بازپرداخت وام از شرکت مطالبه می کنه و پس از انجام تشریفات و مراحل قانونی، وام رو پرداخت می کنه. البته این شرکت پس از دریافت وام باید مطابق برنامه ی بانک، اقساط وام دریافتی و سود اون رو پرداخت کنه. این فرآیند علاوه‌بر این که به زمان بسیار زیادی نیاز داره، هزینه های مستقیم و غیرمستقیم بسیار زیادی رو هم همراه خودش داره، از جمله این که بازپرداخت اقساط همراه با سود اون، فشار سنگین و ریسک بالایی را به شرکت تحمیل می کنه.

اما روش دیگر تأمین مالی، عرضه ی سهامه که بسیار هم آسان است. در این روش کافیه شرکت در بورس پذیرفته بشه و از دید سرمایه‌گذاران، عملکرد و آینده ی قابل قبولی داشته باشه. در این صورت با عرضه سهام جدید شرکت در بورس، این سهام به سرعت به فروش می رسه و شرکت می‌تونه به‌راحتی و سریع، منابع مالی مورد نیاز خودش رو تأمین کنه. به این ترتیب، شرکت نه تنها اقساطی رو پرداخت نمی کنه، بلکه شرکایی به نام سهامداران داره که در سود و زیـان، با شرکت سهیـم می شن.


2. دریافت معافیت مالیاتی

براساس قانون، همه شرکت‌هایی که در کشور فعالیت می کنن، بخشی از درآمد خودشون رو در قالب مالیات به دولت می پردازن. همونطور که قبلن هم گفته بودیم، به سبب نقش مؤثر بورس در رشد و رونق اقتصادی، قوانین و مقررات متعددی برای تقویت بورس درنظر گرفته شده. یکی از این قوانین، معافیت مالیاتی برای شرکت‌های بورسیه، به این معنا که شرکت‌هایی که سهام اونها در بورس خرید و فروش می شن مطابق قانون کمتـر از سایر شرکت‌ها مالیات می‌پردازن و بنابراین، هزینه‌های اونها کاهش و در نتیجه، سود آنها افزایش پیدا می کنه. این مزیت، باعث می‌شه تا شرکت‌ها تلاش کنن شرایط لازم رو برای ورود به بورس بدست بیارن و سهام خودشونو در این بازار، عرضه کنن.


3. کسب اعتماد و شهرت عمومی

به هر شرکتـی اجازه ی عرضه سهـام در بورس داده نمی‌شه و شرکت‌ها باید دارای شرایط خاصی باشن. برای مثـال، شرکت باید سهامی عام باشه، سودآور باشه و امیـد به سودآوری اون در آینده هم برای اون شرکت وجود داشته باشه، مدت مشخصی از زمان فعالیتـش گذشتـه و عملکرد قابل قبولی داشته باشه، حداقل سرمایـه مشخصی هم داشته باشه و موارد دیگه. چنین شرایطی باعث می شه تا مردم به شرکت‌های فعال در بورس اعتماد کنن. این اعتماده که موجب تمایل سرمایه‌گذاران به خرید سهام اون شرکت‌ها و به دنبال اون توسعه ی شرکت‌های بورسی می شه.

به علاوه، چـون شرکت‌های بورسی در مقایسـه با سایـر شرکت‌ها، از شفافیت و عملکرد بهتـری برخوردارن، نهادهای وام دهنده مثل بانک‌ها نیز این شرکت‌ها رو در اولویت اعطای تسهیلات قرار می‌دن.

همچنین شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، معمولا در مقایسه با سایر شرکت‌ها، از شرایط اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی مناسب‌تری برخوردارن، زیرا اطلاعات اون‌ها بصورت مستمر از طریق رسانه‌های مختلف به مردم منعکس می‌شه، که این موضوع، می‌تونه امتیاز ویژه ای برای اون‌ها محسوب بشه.








آنچه در این درس گفته شد:


- دلایل علاقمندی شرکت ها برای ورود به بورس رو با هم دیگه مرور کردیم و متوجه شدیم که شرکت ها می تونن به راحتی با ورود به بورس، نیازهای مالی خودشونو بر طرف کنن.

- سه مزیت عمده ای که با پذیرش سهام شرکت ها در بورس به اونها تعلق می گیره رو، بهتون معرفی کردیم.

- و در آخر به این نتیجه رسیدیم که شرایط اطلاع رسانی و تبلیغاتی شرکت هائیکه در بورس وارد می شن با شرکت های دیگه متفاوته به این دلیل که شرکت های بورسی باید شفافیت بیشتری داشته باشن.

تا درس بعد خدا نگهدار





حالا که متن درسو خوندین و ویدیو رو تماشا کردین، به سوالای این درس پاسخ بدین : پرسش های درس8


----------------------------


درسهای دیگر





نظرات 2 + ارسال نظر

سلام ممنون از سایت خوبتون بسیار عالی بود.
فعالیت بنده هم در زمینه آموزش پیشرفته بورس | طراحی استراتژی معاملاتی با استفاده از هوش مصنوعی | نرم افزار تخصصی بورس و مشاوره سرمایه گذاری در بورس میباشد. خوشحال میشم به این مقاله تحلیل تکنیکال سر بزنید .سپاس فراوان
https://www.mahdesarmaye.com/training/technical/تحلیل-تکنیکال-چیست/

سین میم پنج‌شنبه 18 تیر 1394 ساعت 02:57

سلام لینک سوالات درس هشت در زیر مطلب هنوز فعال نشده است. البته در ستون کناری هست. تشکر.

شرمنده. تشکر از تذکرتون.
درست شد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد