بورس بازی چه سادس

بورس بازی چه سادس

مرحله اول این بازی: آموزش ( bourseissimple . ir )
بورس بازی چه سادس

بورس بازی چه سادس

مرحله اول این بازی: آموزش ( bourseissimple . ir )

درس 6 - مزایای سرمایه گذاری در بورس(بخش دوم)

به نام خدا


الفبای بورس


مزایای سرمایه گذاری در بورس(بخش دوم)


در درس قبل، اولین مزیت سرمایه گذاری در بورس یعنی کسب درآمد رو تشریح کردیم و گفتیم افرادی که در بورس سرمایه گذاری می کنن از 2 طریقِ دریافت سود نقدی  و افزایش قیمت سهام درآمد بدست میارند. درین درس دومین مزیت سرمایه گذاری در بورس رو تشریح می کنیم ، مزیتی که برای همه سرمایه گذاران بسیار مهم و حیاتیه: امنیت و شفافیت در سرمایه گذاری.

 

 

2. امنیت و شفافیت در سرمایه‌گذاری

اگه به شما بگن با سرمایه‌گذاری در کاری، می‌تونید سرمایه خودتونو در یکسال چند برابر کنید، ولی شما از جزئیات و کیفیت این سرمایه‌گذاری مطلع نباشید، مثلا ندونید قراره پول خودتونو در چه کاری سرمایه‌گذاری کنید؟ اصن اینکار  کار شرعی و قانونیه یا نه؟ آیا اصلا فردی که ادعای چند برابر کردن پول شما را مطرح کرده، فرد مطمئن و مورد اعتمادی هست یا نه؟ آیا سرمایه شما بر می گرده یا امکان کلاهبرداری در اون وجود داره؟ و هزاران اما و اگر دیگه. در این شرایط، آیا حاضر به سرمایه‌گذاری می شید؟ خوب طبیعتـا پاسخ خیلی از شماها منفیه.


یکی از مهم‌ترین مزایای سرمایه‌گذاری در بورس، امنیت در سرمایه‌گذاری و برخورداری از حمایت قانون و مقرراته. در درس های قبل، به جایگاه حیاتی بورس در اقتصاد اشاره کردیم و گفتیم که به دلیل همیـن اهمیت بالا، قوانین و مقررات متعددی درباره بورس و حمایت از سرمایه‌گذاران در این بازار تصویب شده که این امر، امنیت بورس رو برای سرمایه‌گذاری تضمیـن می‌کنه.


برای مثال، اگر فردی سهام شرکتی رو در بورس خریداری کنه و شرکت مذکور، در پایان سال، باوجود تصویب سود نقدی، از پرداخت سود در مهلت مقرر خودداری کنه، سهامدار می‌تونه از شرکت مذکور شکایت کـنه و سود خودشو دریافت کنه.


یا مثلا شرکت‌هایی که سهامشون در بورس خرید و فروش می‌شه، موظفن اطلاعات مالی و عملکردی خودشونو بصورت مستمر، منتشر کنن تا سرمایه‌گذاران، با اطلاع و شناخت کافی نسبت به وضعیت یک شرکـت‌، درباره خرید یا فروش سهام اون شرکت تصمیم‌گیری کنن. درصورتی که شرکتی برخلاف قوانین و مقررات، اطلاعات خودشو منتشر نکنه، اعضای هیأت مدیره ی شرکت مسئول خواهند بود و به خاطر این اقدام، باید به مراجع حقوقی پاسخگو باشند.


بنابراین، اگرچه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، شرکت‌های بزرگ و معتبری هستن و اغلب دچار چنین مشکلاتی نمی‌شن، اما در عین حال قانونگذار با درنظر گرفتن این تمهیدات، اطمینان لازم رو برای سهامداران فراهم می‌کنه که نهایتِ تلاش در جهت حفظ و استیفای حقـوق اونها به عمل میاد.


همچنین همونطور که گفته شد، براساس قوانین و مقررات، شرکت‌هایی که سهامشون در بورس خرید و فروش می‌شن موظفن کلیه ی  اطلاعات حائز اهمیت خودشونو اعم از اطلاعات مالی، برنامه‌ها و دیگر موارد به بورس اعلام کنند. بورس هم پس از بررسی اطلاعات ارسالی از سوی شرکت‌ها، این اطلاعات رو در شرایط یکسان، برای اطلاع سهامداران منتشر می‌کنه. به‌علاوه، بورس بصورت لحظه‌ای، کلیه اطلاعات مربوط به آخرین وضعیت معاملات انجام شده در بورس، قیمت سهام، میزان عرضه و تقاضای موجود برای هر یک از سهام‌، میزان خرید و فروش صورت‌گرفته بر روی سهام ودیگر موارد رو از طریق اینترنت منتشر می‌کنه و سرمایه‌گذارا می‌تونن با بررسی و تحلیل این اطلاعات، نسبت به خرید سهام جدید و یا فروش سهامی که در اختیار دارن، تصمیم‌گیری کنن این موضوع که از اون، به شفافیت در بورس یاد می‌شه باعث می‌شه تا سرمایه‌گذاران در شرایط یکسان و عادلانه ازنظر میزان دسترسی به اطلاعات، تصمیم‌گیری کنن. بنابراین، می‌تونیم سرمایه‌گذاری در بورس رو یک سرمایه‌گذاری کاملا شفاف بدونیم.



آنچه در این درس گفته شد:


- در این درس یکی از مهمترین مزیتهای سرمایه گذاری در بورس که امنیت وشفافیت هست رو با هم مرور کردیم.

- به این نتیجه رسیدیم که بورس با استفاده از قوانین و مقررات حمایتی از سهامداران در برابر تخلف شرکت ها حمایت می کنه و اونها رو در برابر هیچ مشکلی تنها نمی ذاره.

- و متوجه شدیم می تونیم از طریق اینترنت اطلاعات به روز شده ی بازار رو مطالعه کنیم تا از این طریق بتونیم بهتر تصمیم گیری کنیم.

- و در آخر به یک نکته در مورد بازار سرمایه رسیدیم و اونهم اینکه میشه سرمایه گذاری در بورس رو یک سرمایه گذارییِ کاملا شفاف دونست.


تا درس بعد خدا نگهدار





حالا که متن درسو خوندین و ویدیو رو تماشا کردین، به سوالای این درس پاسخ بدین : پرسش های درس6


----------------------------


درسهای دیگر



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد