بورس بازی چه سادس

بورس بازی چه سادس

مرحله اول این بازی: آموزش ( bourseissimple . ir )
بورس بازی چه سادس

بورس بازی چه سادس

مرحله اول این بازی: آموزش ( bourseissimple . ir )

درس 5 - مزایای سرمایه گذاری در بورس(بخش اول)

به نام خدا


الفبای بورس


مزایای سرمایه گذاری در بورس(بخش اول)


در درس قبل، گفتیم که سرمایه گذاری افراد جامعه در بورس می تونه نقش بسیار زیادی در رونق اقتصادی داشته باشه، چون با این کار، منابع مالی مورد نیاز بنگاه‌های اقتصادی برای توسعه فعالیت‌ها تأمین شده و در نتیجه، رونق کسب و کار، اشتغال‌زایی و رشد و شکوفایی اقتصاد کشور رو به دنبال داره. اما حتما این سوال برای شما پیش اومده که سرمایه‌گذاری در بورس و خریـد سهام شرکت‌ها، چه نفعـی برای شما داره؟ به عبارت دیگه، چه دلیلی داره که فرد، به جای گزینه‌های متعددی که برای سرمایه‌گذاری وجود داره، خرید سهام و سرمایه‌گذاری در بورسو انتخاب کنه؟ اگه با ادامه ی درس همراه باشین، پاسخ این سوالاتو دریافت می کنین.

 

 1. کسب درآمد

یکی از اهداف اصلـی هر فرد در سرمایه‌گذاری کسب سود و درآمده. سرمایه‌گذاری در بورس، اگه به‌صورت صحیـح و آگاهانـه باشه، از دو طریـق این هدفو تأمین می‌کنه: یکی دریافت سود نقدی و دیگری افزایش قیمت سهام.

شرکتی که شما سهام اونو خریداری می‌کنید، درصورتی که عملکرد موفق و سودآوری داشته باشه، سالانه مقدار قابل توجهی سود به دست می‌آره. براساس قانون، سود شرکت متعلق به سهامداران اون شرکته، بنابراین افرادی‌ که سهام یک شرکتو در اختیار دارن، به میزان سهم خودشون، در سود شرکت هم سهیم هستند. البتـه شرکت‌ها لزوما همـه ی سود سالانه خودشو بین سهامداران تقسیم نمی‌کنن، چون ممکنه برای توسعه فعالیت‌هاشون نیاز به پول داشته باشن. بنابراین ترجیح می‌دن بخشی از سود سالانه رو بین سهامداران توزیـع کنند و بخش دیگه ای از سود رو هم در فعالیت‌های توسعه‌ای شرکت، صرف کنن. به سودی که سالانه، بین سهامداران توزیع می‌شه، سود نقدی یا اصطلاحا *DPS گفته می‌شود. دریافت سود نقدی، اولین روش کسب درآمد توسط سهامدارانه. برای مثال، شرکتیو فرض کنید که ارزش سهامش در بورس 150 تومنه. اگه این شرکت در پایان سال 15 تومن سود بین سهامداراش تقسیم کنه، در واقع به میزان 10 درصد سود نقدی به سهامدارانش داده.

اما درآمد سهامداران فقط به سود نقدی محدود نمی‌شه. وقتی یک شرکت عملکرد خوب و موفقیت‌آمیزی داشته باشه، تمایل سرمایه‌گذاران برای خرید سهام اون شرکت در بورس افزایش پیدا می‌کنه، بنابراین سرمایه‌گذاران حاضر می شن تا مبلغ بیشتریو برای خرید سهام اون شرکت بپردازن، در نتیجه قیمت سهام شرکت در بورس افزایش پیدا می کنه. افزایش قیمت سهام شرکت در بورس باعث افزایش درآمد و دارایی های سهامداران اون شرکت می‌شه.

در مثال قبلی، فرض کنین قیمت سهام شرکت موردنظر که پارسال 150 تومان بود، در پایان سال، به علت عملکرد موفق شرکت به 195 تومن رسیده، یعنی 30 درصد افزایش، بنابراین، سهامداران شرکت، علاوه‌بر اینکه 10 درصد سود نقدی دریافت کردن، 30 درصد هم از محل افزایش قیمت سهام شرکت سود به دست آوردن، یعنی در طول یکسال 40 درصد سود به دست آوردن.


البته باید توجه داشته باشیم گرچه شرکت‌هایی که سهامشون در بورس خرید و فروش می‌شه، همگی جزء شرکت‌های بزرگ، معتبر و موفق کشور هستن، اما هر شرکتی عملکرد و سودآوری خاص خودشو داره و سرمایه‌گذاران باید موقع خرید سهام شرکت، اطلاعات شرکت مرتبطو به طور دقیق بررسی کنن تا بتونن درآمد قابل قبولی داشته باشن.


نکته ی دیگه ای که باید مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار بگیره اینه که شرکت‌ها، سیاست‌های متفاوتی در توزیع سود نقـدی دارن، شما در هنگام خرید سهام شرکت باید به این موضوع توجه کنید که آیا دریافت سود نقدی سالیانه براتون اهمیت داره یا  اینکه دید بلند مدت تری دارین و بیشتر تمایل دارین ارزش سهامتون افزایش پیدا کنه.  برای مثال، بازنشستگانی که ترجیح می‌دن سود سالانه و مستمر رو برای تأمین مخارج خودشون دریافت کنن، بهتره سهام شرکت‌هایی رو انتخاب کنن که سیاست توزیع سود نقدی بیشتری دارن، اما یه جوونی که دوست داره ارزش سهامش در چند سال آینده، افزایش قابل توجهی داشته باشه، سهام شرکتیو ترجیح می‌ده که سیاست توسعه‌ای در پیش می گیره و بخش قابل توجهی از سود سالانه رو به این امر اختصاص می‌ده. این موضوع رو می‌تونید از سیاست‌های گذشته ی شرکت‌ها تشخیص بدید که آیا شرکت مورد نظر بیشتر به توزیع سود علاقه‌منده یا به توسعه شرکت.


در این برنامه اولین مزیت سرمایه گذاری در بورس، یعنی کسب درآمدو برای شما تشریح کردیم! برای اینکه با سایر مزایای سرمایه گذاری در بورس آشنا بشید،  ازتون دعوت می کنیم درس های بعد رو هم حتما دنبال کنید!





آنچه در این درس گفته شد:

- کسب سود مهمترین مزیت سرمایه گذاری در بورس برای سرمایه گذاران محسوب می شه.

- وقتی یک سرمایه گذار سهام شرکتیو خریداری می کنه از دو محل امکان دریافت سود داره:

       اول: سود ناشی از افزایش قیمت سهام     و  

       دوم: سود سالیانه شرکت که در پایان هر سال بین سهامداران توزیع می شه.

- همه ی شرکت ها لزوما سودآور نیستن و قیمت سهامشون رشد نمی کنه، بنابراین در انتخاب سهام شرکت ها باید عملکرد و برنامه های اونارو به دقت بررسی کرد.

- سیاست توزیع سود نقدی در شرکت ها، متفاوته و سرمایه گذاران باید در انتخاب سهام شرکت ها به این موضوع توجه کنند.



تا درس بعد خدا نگهدار



حالا که متن درسو خوندین و ویدیو رو تماشا کردین، به سوالای این درس پاسخ بدین : پرسش های درس5




* DPS: Dividend Per Share


----------------------------


درسهای دیگر


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد