بورس بازی چه سادس

بورس بازی چه سادس

مرحله اول این بازی: آموزش ( bourseissimple . ir )
بورس بازی چه سادس

بورس بازی چه سادس

مرحله اول این بازی: آموزش ( bourseissimple . ir )

درس 3 - معرفـی مفهوم بورس به عنوان یک بازار

به نام خدا


الفبای بورس


معرفـی مفهوم بورس به عنوان یک بازار

 

انواع نیازهای انسان سبب شده تا در جوامع مختلف، مردم محل¬هایی رو به نام بازار ایجاد کنند. بازار مکانی عمومیه که در اون خریداران و فروشندگان معاملات خودشونو مستقیماً یا ازطریق واسطه‌ها انجام می¬دن. در برنامه های قبل گفتیم که بورس هم در واقع یه بازاره. االبته یه بازار پیشرفته و با شبکه های ارتباطی گسترده. و با بازارهای سنتی ای که شما می شناسین تفاوت های بسیار زیادی داره.

 

 

اما در بازارها دارایی‌های مختلفی مورد خرید و فروش قرار می‌گیره. در یک طبقه‌بندی کلی، دو نوع دارایی وجود داره: دارایـی مالی و دارایی واقعی. برای درک بهتر مفهوم بورس، لازمه اول درباره این دو نوع دارایی توضیح بدیـم.

منظور از دارایی¬های فیزیکی یا دارایی‌های واقعی، همون طور که از نامش پیداست، دارایی‌هایی هستند که جنبه فیزیکی دارند، مثلا خودرو، املاک و مستغلات، لوازم منزل، طلا و دیگر موارد، دارایی‌های فیزیکی هستند.

اما دارایی‌های مالـی که به اونها دارایی‌های کاغذی هم گفته می‌شه، دارایی‌هایی هستند که ارزش اونها به پشتوانه یک دارایی‌ دیگـه تعیین می‌شه. به عنوان مثال، دارنده سهام یک شرکت، به نسبت سهام خودش در دارایی‌ها و منافع شرکت نامبرده شده سهیم می‌شه. یا دارنده اوراق مشارکت، به واسطه مشارکت در پروژه‌ای که اوراق مذکور برای تأمین مالی اون پروژه منتشر شده، سود به دست می‌آره.


حالا یه سوال:

به نظر شما در بورس کدام نوع از این دارای‌ها مورد معامله قرار می‌گیره؟


بورس‌ به عنوان یک بازار، محلیه که انواع دارایی‌ها، اعم از دارایی‌های مالی و یا واقعی در اونجا خرید و فروش می‌شه. به بورسی که در اون دارایی‌های مالی یا اصطلاحا دارایی‌های کاغذی خرید و فروش می‌شه، بورس اوراق بهادار و به بورسی که در اون دارایی‌های واقعی یا کالاهای فیزیکی خرید و فروش بشه، بورس کالا می‌گیم. نوع دیگری از بورس به اسم بورس ارز هم وجود داره که در اونجا، پول رایـج کشورها خرید و فروش می‌شه.

توجه داشته باشید که ما در این مجموعه برنامه‌ها، بیشتر به معرفی بورس اوراق بهادار یا اصطلاحـا بازار سهام و نحوه سرمایه‌گذاری در این بازار می‌پردازیـم و از معرفی تفصیلی بورس کالا یا بورس ارز صرف نظر می‌کنیم؛ چون بخش عمده ی خریداران و فروشندگان بورس کالا رو اشخاص حقوقی، اعم از شرکت‌ها و سازمان‌ها با رقم‌های معاملاتی بالا تشکیل می‌دن و بنابراین، موضوعات اون دامنه محدودتری از مخاطبان رو در بر می‌گیره.

این در حالیه که بخش زیادی از خریداران و فروشندگان سهام یا اصطلاحا سرمایه‌گذاران در بورس اوراق بهادار، اشخاص حقیقی‌ هستند که بعضا حتی با مبالـغ کم و پس‌اندازهای مازاد خود، ازطریق خرید سهام شرکت‌ها یا سایر اوراق بهاداری که در بورس خرید و فروش می‌شن، در این بازار سرمایه‌گذاری کردن. جالبه بدونید در حال حاضر، بیش از 6 میلیون نفر در بورس کد سهامداری دارن که این موضـوع، نشون‌دهنـده ی فراگیـر بودن بورس اوراق بهـاداره. بنابرایـن، لازمه در بیشتر مباحث این مجموعه برنامه ها به معرفی بورس اوراق بهادار و اصول و شیوه‌های سرمایه‌گذاری در این بازار اشاره کنیم.

قطعاً مشاهده و پیگیری این برنامه ها، شیوه‌های جدید و جالبی از سرمایه‌گذاری رو به شما آموزش می ده. مهم نیست چقدر پس‌انداز دارید، مهم اینه که با کمترین مبالغ هـم بتونیـد یک سرمایه‌گذاری قانونی، سودآور و مؤثر انجام بدین، بنابر این برنامه های ما رو دنبال کنین.



آنچه در این برنامه گفته شد:

- بورس یه بازاره که تو اون انواع دارایی ها خرید و فروش می شه.

- در یک تقسیم بندی کلی دو نوع دارای شامل دارائی های واقعی و دارائی های مالی وجود دارن.

- دارائی مالی به اون دسته از دارائی ها گفته می شه که به پشتوانه یک دارائی واقعی ارزش پیدا کرده.

- در بورس اوراق بهادار که موضوع این مجموعه برنامه هاست انواع دارائی های مالی خرید و فروش می شه.

- که شاید بشه گفت یکی از مهمترین اونها سهام شرکت هاست.



تا درس بعد خدا نگهدار






حالا که متن درسو خوندین و ویدیو رو تماشا کردین به سوالای این درس پاسخ بدین : پرسش های درس3



---------------------------

درسهای دیگر


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد