بورس بازی چه سادس

بورس بازی چه سادس

مرحله اول این بازی: آموزش ( bourseissimple . ir )
بورس بازی چه سادس

بورس بازی چه سادس

مرحله اول این بازی: آموزش ( bourseissimple . ir )

درس 2 : تاریخچه تاسیس بورس در ایران

به نام خدا


الفبای بورس


تاریخچه تاسیس بورس در ایران

 

دربرنامه قبل، به تاریخچه پیدایش واژه بورس و همچنین تأسیس بورس در جهان پرداختیم و گفتیم که اولین بورس جهان، در اوایل قرن هفدهم میلادی، در آمستردام هلند تأسیس شد و اولین شرکتی هم که سهامشو در این بورس عرضه کرد، کمپانی هند شرقی نام داشت.

 

 

اما بورس در ایران، چگونه تشکیل شد؟

مطالعات اولیه درباره تأسیس بورس در ایران، به سال 1315هجری شمسی بر می‌گرده. در این سال، فردی بلژیکی به نام "ران لوترفِلد" پس از انجام مطالعات گسترده درباره‌ی تأسیس بورس در ایران، اساسنامه‌ی داخلی بورس رو تهیه و به مسئولان ایرانی ارائه کرد، اما با توجه به شرایط اون زمان و وقوع جنگ جهانی دوم، عملا موضوع بررسی و تأسیس بورس در ایران بیش از 25 سال به تأخیر افتاد.

تا اینکه در سال 1341، کمیسیونی در وزارت بازرگانی و با حضور نمایندگان وزارت دارایی، وزارت بازرگانی و بانک توسعه‌ی صنعتی و معدنی ایران تشکیل و موافقت‌‌نامه‌ اولیه تأسیس بورس سهام در این کمیسیون، تنظیم شد.

در اواخر همون سال یعنی سال 41، هیأتـی از بورس بروکسل به سرپرستی دبیرکل این بورس برای مشارکت در راه‌اندازی بورس ایران، به کشورمون دعوت شدند. و بالاخره بعد از چهار سال، در سال 1345 قانون تشکیل بورس اوراق بهادار در مجلس تصویب و برای اجرا از سوی وزارت اقتصاد به بانک مرکزی ابلاغ شد. حدود یک‌سال بعد از ابلاغ قانون تشکیل بورس اوراق بهادار، در پانزدهم بهمن ماه سال 1346، بورس اوراق بهادار تهران با انجام چند معامله بر روی سهام بانک توسعه‌ی صنعتی و معدنی که بزرگ‌ترین مجتمع واحدهای تولیدی و اقتصادی در اون تاریـخ به شمار می‌رفت، به طور رسمـی فعالیت خودشو شروع کـرد.


اما بورس ایران در تاریخ 45 ساله فعالیت خودش، همواره فراز و فرودهای بسیار زیـادی رو تجربه کرده، اما شاید بتونیم بگیم یکی از مهم‌ترین تحولات تاریخ بورس ایران، تأسیس قانون جدیدی تحت عنوان قانون بازار اوراق بهادار در اول آذر سال 1384 بود که ضمن رفع برخی نارسایی‌ها و نواقص موجود در قانون اولیه، زمینه توسعه گسترده بورس در ایرانو فراهم کرد.

براساس این قانون، بخش نظارتی بورس که تا اون موقع با بخش عملیاتی بورس یکی بود ازهم تفکیک شد، به این معنا که سازمانی به عنوان سازمان بورس و اوراق بهادار، به عنوان نهاد نظارتی بورس تاسیس شد. سازمان بورس که تحت نظارت شورایی به اسم شورای عالی بورس فعالیت می‌کنه، وظایف متعددی بر عهده داره که مهم‌ترین اونها، نظارت بر عملکرد بورس‌های مختلف در کشوره.


البته لازمه اینو هم بدونین که در حال حاضر:

چهار بورس بزرگ در کشـور تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می‌کنند:


1) بورس اوراق بهادار تهران که در اون، سهام شرکت‌ها و سایر اوراق بهادار مانند اوراق مشارکت، خرید و فروش می‌شه.

2) فرابورس ایـران که در اونجا هم مثل بورس اوراق بهادار تهران سهام شرکت‌ها و سایر انواع اوراق بهادار مثل "اوراق اجاره" و "اوراق امتیاز تسهیلات مسکن" خرید و فروش می شه. در باره ی تفاوت بورس و فرا بورس در آینده به طور کامل توضیح خواهیم داد.

3) سومین مورد، بورس کالای ایران که در اون، انواع کالاها مانند محصولات پتروشیمی، فلزات، محصولات کشاورزی و موارد دیگه ... خرید و فروش می‌شه.

4) و در نهایت بورس انـرژی که به تازگی تأسیس شده و در اون، حامل‌های انرژی از جمله برق، خرید و فروش می شه.


البته مجموعه برنامه های الفبای بورس عمدتا به معرفی بورس اوراق بهادار و فرابورس و نحوه سرمایه‌گذاری تو این بورس ها می پردازه. اگه شما هم دوست دارین با مزایا و نحوه ی سرمایه گذاری تو بورس آشنا بشین با ما همراه باشین.


آنچه در این برنامه گفته شد:
- قانون تشکیل بورس اوراق بهادار در سال 1345 هجری شمسی در مجلس شورای ملی تصویب شد. اگر چه مطالعات اولیه مربوط به بورس در سال 1315 در ایران شروع شده بود.
- اولین بورس کشور یعنی بورس اوراق بهادار تهران در سال 1346 هجری شمسی تاسیس شد.
- در سال 1384 و با تصویب قانون جدیدی به نام قانون بازار اوراق بهادار، بخش نظارتی بورس از بخش عملیاتی آن تفکیک و یکسال بعد یعنی در سال 1385 سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان نهاد نظارتی بورس تاسیس شد. تصویب این قانون نقطه عطف توسعه بورس در کشور محسوب می شه.
- در حال حاضر چهار بورس شامل: بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس ایران، بورس کالای ایران و بورس انرژی تحت نظارت سازمان بورس در کشور فعالیت می کنند.





حالا که متن درسو خوندین و ویدیو رو تماشا کردین به سوالای این درس پاسخ بدین : پرسش های درس2



----------------------------


درسهای دیگر


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد